| 20 مرداد 1399
مدير كل راه وشهرسازي خراسان جنوبي: جهش اعتبارات در ۲ کریدور اصلی کشور

 مدير كل راه وشهرسازي خراسان جنوبي: جهش اعتبارات در ۲ کریدور اصلی کشور

2کریدور اصلی جنوب به شمال و شرق به غرب از استان خراسان جنوبی عبور می‌کند و با توجه ویژه ارکان دولت در سال‌های اخیراعتبارات حوزه راه در این استان جهش چند برابری داشته است.
پنجشنبه، 26 تیر 1399 | امتیاز: Article Rating

به گزارش اداره ارتباطات واطلاع رساني راه وشهرسازي خراسان جنوبي این اقدامات با توجه به موقعیت جغرافیایی استان خراسان جنوبی که در مسیر ۲ کریدور اصلی جنوب به شمال یعنی راه آسیایی بندر چابهار به مرز سرخس و راه ارتباطی استان‌های جنوب و مرکز کشور به خراسان رضوی و مرزهای شرقی و شمال شرقی واقع شده، از اهمیت بالایی برخوردار است.

انجام پروژه‌های زیرساختی در شرق کشور در آتیه کشور تاثیرگذار است که از اولویت‌های دولت یازدهم و دوازدهم سرعت‌بخشی به این پروژه‌ها بوده است و شاهد توسعه خوبی در این بخش هستیم.سال ۹۸ اوج افزایش اعتبارات حوزه راه در خراسان جنوبی بود و از جمله عملیات اجرایی چهار پروژه زیربنایی به طول ۸۳ کیلومتر باند دوم در چهار قطعه از محورهای مختلف استان در دهه فجر با اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومان آغاز شد که این حجم اعتبار برای خراسان جنوبی در نوع خود بی‌سابقه است.اولویتی که در سال جاری هم دنبال می‌شود و خرداد امسال در سفر «محمدباقر نوبخت» معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه به خراسان جنوبی ۳۷ کیلومتر باند دوم در استان افتتاح و عملیات اجرایی ۱۰۸ کیلومتر باند دوم در پنج محور استان نیز آغاز شدكه به گفته مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی یک هزار و ۲۶۸ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت این ۳۷ کیلومتر هزینه شد که در محورهای طبس - اصفهان، خوسف - خور، بیرجند - زاهدان، بیرجند - قاین و طبس - یزد قرار دارند و عمليات اجرایی ۱۰۸ کیلومتر باند دوم در پنج محور استان با مبلغ قرارداد سه هزار و ۶۰۴ میلیارد ریال در محورهای طبس - اصفهان، سربیشه - درح - میل ۷۸، بیرجند - نهبندان، نهبندان - زابل و  سه راهی راهداران - خوسف نيز آغاز شد.

مديركل راه وشهرسازي خراسان جنوبي اظهار داشت: طول باندهای دوم استان در پایان سال ۹۷ حدود ۴۹۰ کیلومتر بود که ۱۲۴ کیلومتر هم در سال ۹۸ اجرا شد و برنامه احداث باندهای دوم در سال جاری ۲۵۰ کیلومتر است که با برآورد هزینه ۱۰ هزار میلیارد ریال انجام می‌شود و به این ترتیب طول باندهای دوم استان به ۸۶۴ کیلومتر خواهد رسید.با پیگیری‌های مکرر استاندار خراسان جنوبی و منابع مالی سفر دکتر نوبخت به استان بیش از ۲۲۰ میلیارد تومان سال گذشته به حوزه راه‌های استان تخصیص یافت که چهار برابر بیشتر از سال ۹۷ بود.

عملیات اجرایی مسیر بیرجند به قاین (مسیر پرتردد زائران به مشهد مقدس) که سال‌ها به دلیل کندی پروژه و حادثه‌خیزی این محور از سوی رسانه‌ها صفت‌های متفاوتی گرفته بود، در سال گذشته با ابلاغ ۴۰ میلیارد تومان اعتبار از محل سفر رییس سازمان برنامه و بودجه به استان شتاب بالایی گرفت و امسال هم ۵۰ میلیارد تومان دیگر به این پروژه اختصاص یافت که قرار است تا پایان سال جاری به اتمام برسد.

داعي افزود:طول راه‌های خراسان جنوبی ۱۷ هزار و ۸۲ کیلومتر است که از این میزان ۴۷۲ کیلومتر راه اصلی چهارخطه، یک هزار و ۶۲ کیلومتر راه اصلی، ۲ هزار و ۹۸۲ کیلومتر فرعی و یک هزار و ۱۹۳ کیلومتر راه فرعی دسترسی است.شریان‌های حیاتی استان در سه سال اخیر با تزریق سه تا چهار برابری منابع اعتباری در مقایسه با سال‌های قبل، جان تازه‌ای گرفته است به طوری که راه‌های توسعه خراسان جنوبی و پیوستن به راهروهای شمالی و جنوبی یکی پس از دیگری بازگشایی می‌شود.
به گفته وي بیش از ۸۰ درصد ترانزیت به افغانستان و کشورهای آسیای میانه از راه‌های خراسان جنوبی انجام و با روند رو به رشد توسعه مبادلات تجاری در مرز ماهیرود، چشم‌انداز روشنی در این زمینه پیش‌بینی می‌شودوبا توجه به اهمیت قرار گرفتن خراسان جنوبی در راهروهای بین‌المللی شمال - جنوب و شرق - غرب، ارتقای ارتباط ریلی، جاده‌ای، هوایی و بهره‌مندی روستاهای استان از راه مناسب و تامین منابع برای اجرای طرح‌های مصوب ناوگان حمل و نقل به صورت ویژه در دستور کار وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه و استانداری خراسان جنوبی قرار گرفته است.

 کیلومتر بزرگراه از ابتدای دولت یازدهم در استان احداث 335

 مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم با اشاره به ساخت ۳۵۵ کیلومتر بزرگراه در سطح استان از ابتدای دولت یازدهم گفت: برای این میزان کار عمرانی در راه‌های استان ۵۳۳ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که نشان از افزایش ۱۳۷ درصدی نسبت به دوران گذشته دارد. 

وحید داعی افزود: همچنین از ابتدای دولت یازدهم تاکنون هزار و ۲۰ کیلومتر راه روستایی در استان ایجاد شده که افزایش ۲۱ درصدی را نسبت به سال‌های قبل آن نشان می‌دهد.وی عنوان کرد: تکمیل ۲۵۰ کیلومتر بزرگراه در استان تا پایان دولت تدبیر و امید از برنامه‌های پیش‌رو است که با برآورد هزینه ۱۰ هزار میلیارد ریال انجام می‌شود و به این ترتیب طول باندهای دوم به ۸۶۴ کیلومتر خواهد رسید.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه سرانه باندهای دوم در کشور ۲۰.۴ درصد است گفت: برای رسیدن به متوسط کشوری باید ۶۲۰ کیلومتر باند دوم دیگر در خراسان جنوبی احداث شود.وی با بیان اینکه ۸۴ درصد باندهای دوم موجود استان در سال ۹۸ تعیین تکلیف شد گفت: این موضوع به لحاظ راهسازی رکورد بی‌سابقه بوده و به خاطر تخصیص اعتبارات ملی است.

داعی ادامه داد: سال ۹۷ میزان تخصیص اعتبارات ملی حوزه راهسازی استان ۶۰ میلیارد تومان بود که پارسال ۲۲۲ میلیارد یعنی حدود چهار برابر افزایش یافت.وی با قدردانی از استاندار خراسان جنوبی برای پیگیری و افزایش تخصیص اعتبارات استان گفت: سال ۹۸ انقلاب اعتباری در باندهای دوم جاده‌های استان رخ داد و در حوزه راه‌های روستایی نیز سال گذشته ۱۳۰ کیلومتر راه افتتاح شد که نسبت به سال قبل آن ۶۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

کاهش مطالبات پیمانکاران 

اختصاص چند برابری اعتبارات به حوزه راه در سال‌های اخیر موجب کاهش مطالبات معوق پیمانکاران نیز شده به طوری که مطالبات معوق پیمانکاران راهسازی کاهش یافته و در حال حاضر میزان مطالبات پیمانکاران در حوزه راه و شهرسازی خراسان جنوبی به ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است.داعي افزود: هزار میلیارد تومان در هفت سال گذشته پرداختی به پیمانکاران داشتیم که در کاهش مطالبات معوقه تاثیر بسزایی داشته است. 

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۳۵ پیمانکار به مبلغ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در حوزه راه‌های خراسان جنوبی مشغول کار هستندكه بدون تردید این حجم خدمات از حیث کمی و کیفی و بازه زمانی حصول این توفیق، علاوه بر توسعه زیرساخت‌های استان برای سرمایه‌گذاری، در ارتقای زندگی و رفاه مردم مرزنشین منطقه تاثیر بسزایی دارد.

تصاویر
  • مدير كل راه وشهرسازي خراسان جنوبي: جهش اعتبارات در ۲ کریدور اصلی کشور
ثبت امتیاز
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجو

برچسب ها

آرشیو زمانی